AMACIMIZ BİREYLERDE OKUMA KÜLTÜRÜ FARKINDALIĞINI YERLEŞTİRMEK

ABONE OL

KOP İdaresinin düzenlediği ve bölgenin okuma kültürünün masaya yatırılacağı 'KOP Okuyor Projesi Okuma Kültürü ve Farkındalık Çalıştayı' başladı.

Reklam
Reklam

Kalkınma Bakanlığına bağlı Konya Ovası Projesi (KOP) Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, Aksaray, Karaman, Kırıkkale, Kırşehir, Konya, Nevşehir, Niğde ve Yozgat illerinden oluşan KOP Bölgesi’nde okuma alışkanlığı ve kültürünü artırmak amacıyla 2016 yılında başlattığı KOP Okuyor Projesi Okuma Kültürü ve Farkındalık Çalıştayı yapıyor.

KOP Eylem Planı’nda yer alan amaçlara uygun olarak, ulusal ölçekli stratejiler doğrultusunda okuma kültürünün yaygınlaştırılması ve sürdürülebilirliğinin sağlanmasına yönelik farkındalık oluşturmak için düzenlenen çalıştay 6-7 Ekim 2017 tarihleri arasında Novotel’de başladı. İki gün sürecek çalıştaya Kalkınma Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı temsilcileri ile KOP Okuyor Projesinin uygulandığı kurum ve kuruluşları temsilcileri, UNİKOP Üniversiteleri akademik personelleri, öğretmen ve öğrencilerden oluşan geniş bir katılım sağlandı.

 

“Amacımız Bireylerde Okuma Kültürü Farkındalığını Yerleştirmek”

Bugün ki dünyada yaşanan küreselleşme süreci ve sosyo-ekonomik gelişmelerin bölgesel kalkınma politikalarını yeniden şekillendirdiğini söyleyen KOP İdaresi Başkanı İhsan Bostancı, bölgelerin geri kalmışlıklarının giderilmesi ve her bölgenin kendi avantajlarını değerlendirerek ülke kalkınmasına ve rekabet gücüne katkı verebilmelerini sağlamak adına bölgelerin sahip oldukları potansiyel ve iç dinamiklerden en üst seviyede faydalanabilmek ve sosyo-ekonomik farkların azaltılmasını sağlamak için bölgeler düzeyinde farklı nitelikte politikalar geliştirilmesi gerektiğinin bir kez daha ortaya çıktığını belirtti.

“Bu çerçevede bölgemizin gelişimine yönelik politikalar oluşturulması ve bu politikaların gerektirdiği planlama, uygulama, izleme ve değerlendirme faaliyetlerini yerine getirmek üzere göreve başlayan Başkanlığımızca farklı sektörlerde farklı projeler planlanmakta, uygulanmakta ve desteklenmektedir” diyen Başkan Bostancı, “Farklı sektörlerde gerçekleştirdiğimiz yolculuklarımızın hepsi insanımızı odağına alan bir anlayışla yürüyor. KOP Okuyor Projesi ile amacımız ne kitap dağıtmak, ne de var olan kitap okuma kampanyalarına katkı sağlamak. Önceliğimiz ve çıkış noktamız okuma kültürü üzerine bir farkındalık oluşturmak. Sizlerle birlikte bu farkındalığın oluşturulması ile okuyan, yazan, düşünen, milli ve manevi değerlere bağlı, vatanını, milletini, bayrağını ve dinini seven bir neslin ortaya çıkmasına katkı sağlayabilmek en büyük arzumuz ve hedefimiz” diye konuştu.

2016 yılında başlayan KOP Okuyor Mali Destek Programı proje çağrısına ilk etapta Karaman, Konya, Niğde, Nevşehir ve Yozgat illerinde çıktıklarını kaydeden Bostancı, “Proje yatırım programına alınırken Aksaray, Karaman, Konya ve Niğde illeri bulunmaktaydı ve tahsis edilen ödenek 4 ile göre planlanmıştı. Ancak 2016 yılı içerisinde Bakanlar Kurulu kararıyla görev alanımıza eklenen Nevşehir ve Yozgat da son anda proje kapsamına alındı ve KOP Okuyor Projesi toplam 6 ilde yürütüldü. Proje, bu sene de görev alanımıza yeni katılan illerimiz olan Kırıkkale ve Kırşehir’i kapsayacak şekilde genişletildi ve 2017 yılı mali destek programı için bu iki ilimizden proje başvuruları alındı. Gelen projeler şu an değerlendirme aşamasındadır. Geçen yıl proje çağrısına çıktığımız illerde ise bu yıl güdümlü projeler yürütmeyi planlamaktayız. KOP Okuyor Projesi mali destek programına kurumlarımızın büyük ilgi gösterdiğini gördük. KOP olarak KOP Okuyor projesini kitaplıklar yapmak, sonra kitaplıkları kitapla doldurmak için uygulamıyoruz. Öğrencilerimizin, gençlerimizin yaşamında farklılık oluşturmak ama mutlaka birilerinin yaşamını olumlu yönde değiştirmek üzere çıktık biz bu yola. Sadece okul okuyan ve kitap okuyan değil, insanları, hayatı ve dünyayı doğru okuyan okuduğu ile üreten, içinde bulunduğu topluma katkı veren bireylerin sayısını artırmak gayemiz.” şeklinde konuştu.

 

“Nobel Edebiyat Ödülüne Layık Bir Proje”

Kitap Okuma kültürü kavramının Türkiye’de yerleşmesinde büyük emeği bulunan Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sedat Sever “Okuma Kültürü” konulu sunumu ile salonu dolduran katılımcılara seslendi. Prof. Dr. Sever, KOP İdaresi tarafından başlatılan KOP Okuyor Projesinden çok etkilendiğini ve Nobel Edebiyat Ödüllerine aday olmaya layık bir proje olduğunu belirtti.

Okuma kültürünü, “Yazılı kültür ürünleriyle iletişimi alışkanlığa dönüştürmüş, bu kültürün sunduklarını sınama eleştirme yeterliliği kazanmış, bilişim teknolojilerinden amaca uygun yararlanabilen bireylerin edindiği beceriler bütünü” olarak tanımlayan Prof. Dr. Sedat Sever, bu kültürün temelinin erken çocukluk döneminde atıldığını, ilk ve ortaöğretim süreçlerinde ise kalıcı davranışa dönüştüğünü kaydetti.

Bu kültürün edinilmesinde çocukların gelişim dönemleri özelliklerinin de göz önünde bulundurularak, öğrenme, bilme, keşfetme ihtiyaçlarının karşılanmasının temel ilke olarak benimsenmesi gerektiğini ifade eden Prof. Dr. Sever, istatistik verileri ışığında eksik yönlerimizin tespit edilerek OECD ülkeleri ortalamasına yükseltilmesi için yoğun çaba harcamamız gerektiğine işaret etti.

2014 yılı verilerine göre Türkiye’de okul çağındaki nüfusun en az yüzde 90’ının okulda aldığı ortalama eğitim süresinin 10 yıl olduğunu hatırlatan Prof. Dr. Sedat Sever, OECD ortalamasına ulaşmaya çokta uzak olmadığımızı vurguladı.

 

Konuşmaların ardından; Necmettin Erbakan Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Abdullah Harmancı ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Suna Canlı katılımcılara sunum gerçekleştirdi.

Çalıştayın öğleden sonraki oturumunda ise her birinde üniversite eğitimcilerinden ve öğrencileri temsilcilerin olduğu ve farklı illerden katılım sağlayan kişilerden oluşturulan 10 gurupta, “Çocukların, gençlerin ve yetişkinlerin günlük yaşantılarına okuma kültürünün yerleşmesinin önündeki engeller nelerdir?” ve “Bu engellilerin ortadan kaldırılması için neler yapılabilir?” sorularının durum tespiti ve çözüm önerileri masaya yatırıldı.