-

İNDİRİMLER VE HEDİYELER DOPAMİN SEVİYESİNİ YÜKSELTİYOR

Aksaray Üniversitesi (ASÜ) İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 78’incisi düzenlenen Felsefe Toplantılarında, Doktor Öğretim Üyesi Ahmet Türkmen “Çevrimiçi Pazarlama ve Skinner’ın Kutusu” başlıklı bir sunum yaptı.

İNDİRİMLER VE HEDİYELER DOPAMİN SEVİYESİNİ YÜKSELTİYOR
30 Mart 2018 - 17:19
Günlük hayatta giderek daha geniş yer tutmaya başlayan çevrimiçi dünyada, edimsel koşullanmanın davranışları nasıl şekillendirdiğine dair tespitlerini paylaşan Türkmen, hazza yönelmeyle alakalı meselelerde dopamin hormonunun salgılanmasının ardından bunun öğrenildiğini ve artık kişinin, o şeyi yeniden yapmaya aşerdiğini belirtti. Yemek yeme, üreme, sarılma, susama gibi durumlardan örnekler veren Ahmet Türkmen, “Hayatta kalma şansını arttıracak şeylere karşı bir motivasyon duymaya başlıyoruz. Nöropazarlama, beynin içinde olup biten bu hormonal akışların pazarlamaya uygulanmasıdır. Bu uygulama kredi kartlarında, kuponlarda, sosyal medyada, çevrimiçi alışveriş ve çevrimiçi oyunlarda kullanılıyor” dedi. Kişinin, ne alacağı belli olmasına rağmen tüm alışveriş merkezlerini gezmeyi istemesinin dopamin etkisini mümkün olduğunca uzatmak istemesiyle ilişkili olduğuna dikkat çeken Türkmen, örneklerine şöyle devam etti: “Size en çok serotonini veren köfte olduğu için tabağınızdaki köfteyi en son yersiniz. Köfteyi sona bırakmak dopamin etkisini uzatmak istemekten kaynaklanır. İndirimler de birer dopamin kaynağıdır. Çünkü bir şeyi olduğu fiyattan daha ucuza aldığınızda serotonin salgılarsınız ve bu nedenle indirim etiketi görüldüğünde dopamin seviyesi yükselir. Hediyeler ve kampanyalar da buna dâhildir”

Doktor Öğretim Üyesi Ahmet Türkmen, sunumunun ardından kendisini dinleyen akademisyen ve öğrencilerin sorularını cevaplandırdı. 

YORUMLAR

  • 0 Yorum