GAZETELERİN BİRİNCİ SAYFALARINDA KADINLAR NEREDEYSE YOK
Aksaray Üniversitesi (ASÜ) İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Nezahat Altuntaş Duman, gazetelerin birinci sayfalarında kadınların neredeyse olmadığını, sadece beşte bir oranında ve büyük çoğunlukla magazinsel biçimde yer aldığını söyledi.
Yayınlanma :
22.10.2018 12:36


- Haber Öznesinin Yüzde 76’sını Erkekler Oluşturuyor -
Kadın çalışanların medyada genellikle muhabir, magazin yazarı, kadın sayfası yazarı olarak görüldüğünü ve hiyerarşinin daha çok alt kademelerinde yer aldıklarını ifade eden Prof. Duman, siyaset ve ekonomi gibi haber alanlarında -son zamanlarda pozitif gelişmeler olsa da- kadınların çok fazla görülmediğini söyledi. Gazete ve dergilerde kadın çalışanların oranının yüzde 30’lar seviyesinde olduğunu vurgulayan İletişim Fakültesi Dekanı, “Yönetim kademesinde ise oran yüzde 15’lere kadar geriliyor. Gazetelerin birinci sayfalarında kadınlar neredeyse yok; oran beşte bir kadar; yer alış şekilleri ise magazinsel. Medya haberlerinin ancak yüzde 1’inde kadınlar kullanılıyor. Buradaki yer alış şekli ise sanat, sosyal konular, suç ve şiddetle sınırlı. Hukukta yüzde 8, politikada ise çok daha az bir oran söz konusu. Haber öznesinin yüzde 76’sını erkekler, yüzde 24’ünü de kadınlar oluşturuyor. Haberlerde, öldürülen ve şiddet gören kadınları afişe eden bir yaklaşım var. Yani şiddeti uygulayan bir kenara bırakılıp, şiddet mağduru kadın üzerinden bir kurguyla haberler veriliyor. Bu manada haber dili çok önemli” dedi.
- Hüzün Sahnelerinin Yüzde 73’ünde Kadınlar Var -
Televizyondaki duruma dair tespitlerini de sıralayan Prof. Nezahat Altuntaş Duman, şöyle devam etti: “Çoğu zaman televizyonlarda kadın bedeni ya bir obje olarak, ya da eksik bir temsille kullanılıyor. Televizyon içinde en popüler unsur diziler. Bu dizilerde erkekler daha çok soğukkanlı, istikrarlı, cesur ve başarılı rolünde verilirken, kadınlar duygusallık, sadakat, zarafet, incelik gibi, toplum tarafından dayatılan güzellik algısı biçiminde sunuluyor. Erkeği hâkim kılan, kadını ise ikincilleştiren bir dil söz konusu. Dizilerde kadınlar daha çok aile içinde, evde gösteriliyor ve şiddet gören, mağdur olan biçimde yansıtılıyor. Dizilerde kadın-erkek temsili dengeli bir düzeyde gibi, ancak görünürlük açısından bu denge erkekler lehine üçte iki şeklinde. Kadınlar dizilerde büyük ölçüde fiziksel özellikleriyle yorumlanıyor. Her üç kadından ikisi zayıf ve fit. Kadınlar yüzde 20 oranında iş ortamında, yüzde 80 oranında ise farklı alanlarda görülüyor. Şiddet sahnelerinin yüzde 79’unda erkekler, ağlama ve hüzün sahnelerinin yüzde 73’ünde kadınlar var. Yani dizilerde kadınlara düşen rol, ağlamak. Reklamlarda da kadınlar, ikna edilen ve ikna eden durumunda. Her gün kadınlara nasıl görünmeleri gerektiğini dikte eden unsurlar var. Temizlik ve yemek yapan, ev içinde kadınlar…”
Konferansın son bölümünde İletişim Fakültesi Dr. Öğr. Üyesi Ercan Aktan, gazetelerde, televizyonlarda, internet sayfalarında kadınların katledilişinin büyük puntolarla ve uzun süreli haberlerle verildiğini, bu durumun, erkekleri terörist gibi sunmak anlamına da geldiğini belirtti. Böyle bir dönemde toplumsal cinsiyet kavramın irdelenmesinin önemli olduğunu söyleyen Aktan, “Kadın ve erkek türünün üzerine yüklenen gereksiz rollerden ve bunların çatışması neticesinde ortaya çıkan olumsuzluklardan kurtulmamız için bu etkinlikler değerli. Sayın Hocamıza sunumu için teşekkür ediyoruz” dedi. Daha sonra öğrencilerin soruları cevaplandırıldı.
Yorum Yazma Kuralları
Lütfen yorum yaparken veya bir yorumu yanıtlarken aşağıda yer alan yorum yazma kurallarına dikkat ediniz.
Türkiye Cumhuriyeti yasalarına aykırı, suç veya suçluyu övme amaçlı yorumlar yapmayınız.
Küfür, argo, hakaret içerikli, nefret uyandıracak veya nefreti körükleyecek yorumlar yapmayınız.
Irkçı, cinsiyetçi, kişilik haklarını zedeleyen, taciz amaçlı veya saldırgan ifadeler kullanmayınız.
Türkçe imla kurallarına ve noktalama işaretlerine uygun cümleler kurmaya özen gösteriniz.
Yorumunuzu tamamı büyük harflerden oluşacak şekilde yazmayınız.
Gizli veya açık biçimde reklam, tanıtım amaçlı yorumlar yapmayınız.
Kendinizin veya bir başkasının kişisel bilgilerini paylaşmayınız.
Yorumlarınızın hukuki sorumluluğunu üstlendiğinizi, talep edilmesi halinde bilgilerinizin yetkili makamlarla paylaşılacağını unutmayınız.
Yorumlar
Kalan Karakter: